Politiek, verras burgers en branche niet langer met plotselinge invoering, wijziging of afschaffing van autobelastingen. Kondig zulke maatregelen tijdig aan en geef ze een looptijd van tenminste vier jaar. En kom die afspraken na.
En in dat kader:
Mocht het nieuwe kabinet besluiten om de pas onlangs ingevoerde wegenbelasting
(MRB)- en BPM-vrijstelling voor auto’s met de laagste CO2-uitstoot, aan te passen
of zelfs af te schaffen, ontzie dan voor wat betreft de MRB in elk geval de mensen
die onlangs – door die belastingvrijstelling – verleid zijn tot de aanschaf van zo’n
groene auto.
Los van de principiële discussie of je belastingen moet gebruiken om gedrag te
veranderen: de overheid heeft de afgelopen regeerperiode sterk ingezet op
vergroening via fiscale maatregelen. En praktijk leert dat het werkt. Het
Nederlandse wagenpark vergroent in rap tempo. Dan moet je die fiscale
vergroening niet al weer uit budgettaire overwegingen na een of twee jaar
de nek omdraaien.
En wel hierom:
De BOVAG en Stichting Autobelangen hebben daarom de handen ineen geslagen om de overheid aan eerder gemaakte afspraken te houden. Steun daarom ons initiatief door hieronder uw naam en emailadres achter te laten.
[newsletter]